Eerder rekende Accell erop dat de winst dit jaar hoger zou uitkomen dan vorig jaar. In de eerste 6 maanden van dit jaar daalde het netto operationeel resultaat met 15 procent tot 23,2 miljoen euro. De omzet ging met 19 procent omhoog tot 445,6 miljoen euro. Analisten rekenden hier respectievelijk in doorsnee op 24,6 miljoen en 421 miljoen euro.

Volgens Accell is het effect van de economische onrust op de consumentenbestedingen groot. Veel mensen kiezen ervoor om dure aankopen, zoals fietsen, uit te stellen. Ook waren de weersomstandigheden in het belangrijke tweede kwartaal in de meeste landen waar Accell actief is ongunstig, aldus het bedrijf. Daardoor viel de fietsenomzet, vooral in de maanden mei en juni, aanzienlijk lager uit dan verwacht.

Duitse markt

In Nederland kromp de omzet van de fietsenmerken van Accell met 13 procent. Op de Duitse markt gingen de zaken juist veel beter. Hier nam de omzet met de verkoop van fietsen met 11 procent toe. Vooral elektrische fietsen doen het erg goed bij onze oosterburen. De Duitse verkoop van elektrische fietsen ging met 50 procent omhoog.

De omzetgroei van Accell in het afgelopen kwartaal was vooral te danken aan de overname van Raleigh Cycle. Daardoor werd de positie van Accell in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten duidelijk versterkt. Op autonome basis ging de omzet in het afgelopen kwartaal met 2 procent omhoog.

Kortstondig

Topman René Takens liet in een toelichting weten dat de winstdaling in de eerste helft ,,kortstondig'' is en geen trendbreuk betekent. De verkoop in de tweede helft verloopt tot nu toe ,,prima'', aldus de bestuursvoorzitter.

Accell gaf aan voor de tweede helft van dit jaar een hogere winst en omzet te verwachten dan in dezelfde periode in 2011. Het is echter niet duidelijk of dit voldoende zal zijn om het resultaat op jaarbasis te laten stijgen. Ook is het nog onzeker of de tweede helft sterk genoeg wordt om dit jaar quitte te draaien, aldus Takens.

De topman gaf verder aan dat Accell nog steeds op de uitkijk staat voor overnames. Het bedrijf heeft geen plannen om markten in Zuid-Europa te verlaten vanwege de moeizame economische omstandigheden in die landen, aldus Takens.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl